FOLLOWERS

Sunday, May 27, 2012

Khasiat Asid Folik

Hye lovelies.

Last month pergi Guardian, niat nak cari folic acid saja nak prepare untuk makan awal bulan June. Cari punya cari tak jumpa. Nak tanya segan. Hehe. Balik dengan tangan kosong. Then semalam teman kawan pergi farmasi, tergerak pulak mulut ni nak tanya pasal folic acid. Tak banyak fikir terus beli. Cashier pandang slack je kat kitorang, mungkin muka kitorang macam budak-budak lagi kot. Hehe. Harga RM29.50 tapi dapat discount jadi RM27. Dalam ada 3 pek, 1 pek ada 30 tablets, cukup untuk makan 3 bulan.

Apa khasiat asid folik?

Asid folik ni sebenarnya adalah vitamin B9 yang penting untuk wanita bagi membantu mereka menguatkan rahim ataupun langkah persediaan untuk hamil. Asid folik bukan sejenis ubat kesuburan tapi membantu kesuburan wanita disamping memberi kebaikan pada bayi di dalam rahim.

Sebenarnya asid folik ni kita juga boleh dapatkan melalui makanan seperti daging, ayam, telur, kekacang, sayuran hijau dan lain-lain. Tapi memandangkan sekarang ni pun makanan banyak yang tak berapa nak berkhasiat sangat kan plus saya pun makan benda yang bukan-bukan, so asid folik ni boleh cover balik la. Kalau over dose pun tak menjadi masalah sebab dia akan buang semula melalui air kencing. Banyak lagi khasiat asid folik, boleh google saja. Nak taip panjang-panjang terlebih rajin pulak rasanya. Hehe


Ni asid folik yang saya beli semalam. Brand Appeton. Belum start makan lagi, mungkin awal bulan June baru start makan. Hehe. Kalau boleh, memang after kahwen nak ada baby terus sebab umur pun tak berapa nak muda sangat. Tapi tu semua bergantung pada rezeki yang Allah nak bagi. Kalau dapat cepat syukur Alhamdulillah. Yang penting kita usaha selagi mampu.

slash S: Semoga segala yang dirancang dipermudahkan oleh Allah SWT.

Till then, peeps.

4 Footprint (s):

Nurul Ain said... Reply To This Comment

x yah nak malu dear...
beli je..
mmg untuk perempuan pun...

aminnn..
mudah2an dapat baby cepat nnti..=)

Miss Ika said... Reply To This Comment

Gadis | Haritu entah nape termengada pulak. Tunang kita pun cakap buat pe nak malu. Hehehe

Thank you dear. :)

Insyaallah. Amin.

Unknown said... Reply To This Comment

ha, patutlah pelik..selalu tau asid folik ni makan bagi susu banyak jer.hahaha thank you for sharing!!:D

Miss Ika said... Reply To This Comment

Q | Kita pun baru tau haritu. Tu yg cepat-cepat cari. Langkah awal. Hehe