FOLLOWERS

Monday, May 21, 2012

Am I Ready to Get Married?

Hye lovelies.

Once kita berhasrat untuk mendirikan rumah tangga, it can be difficult to know whether you're ready to get married or not. Supposedly kita perlu sediakan mental dan fizikal with 100% prepared. Kata orang, perkahwinan itu satu perjudian. Bila kita tak bersedia, for sure kita akan kalah. Perkahwinan itu sebenarnya satu ibadah. Kita perlu sentiasa bersedia dengan semua rancangan Allah. Tak kisahlah kita berkahwin atas dasar suka sama suka atau diaturkan keluarga.

Ini kes saya.

Secara mental, mungkin saya dah bersedia. Bila kita berkahwin dengan seseorang, kita juga harus berkahwin dengan keluarganya. Memang saya tak dapat nafikan, saya masih belum rapat sangat dengan keluarga Taufik sebab jarang jumpa. Bila jumpa saya pula malu-malu segan-segan walaupun saya bukan begitu sebenarnya. Kalau kawan-kawan yang kenal rapat dengan saya, saya seorang yang gila-gila. Tapi bila bersama keluarga Taufik, saya letakkan sedikit gap supaya saya tahu batas saya. Lagipun kami belum ada ikatan yang sah. Malu dan segan memang tak boleh lari. Saya tak kisah apa orang nak kata, saya ni pendiam tak banyak cakap ke. Saya terima je. Pendiam bukan bermakna pasif kan. Tak banyak cakap bukan bermaksud sombong.

Sesiapa yang bakal berkahwin harus mempersiap minda dengan kuat supaya bila sudah berkahwin nanti kita mampu nak pikul tanggungjawab. Kena ada pengetahuan dan ilmu untuk uruskan rumahtangga. Berkahwin bukan untuk sehari dua, tetapi untuk selama-lamanya. Jadi, perkara paling penting kita kena perlu tekankan adalah hukum hakam agama. Suami bantu isteri mana yang kurang dan sebaliknya. Kena capai kata sepakat.

Selain mental, kita juga perlu bersedia dari segi fizikal. Fizikal di sini bukan bermaksud untuk yang 'itu' je. Tapi persediaan fizikal juga adalah untuk melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna. Bersedia untuk memberi zuriat kepada si suami. Insyaallah saya dah bersedia untuk semua itu.

Tapi,

Sejak kebelakangan ni saya selalu sakit. Makin dekat dengan majlis, kesihatan saya getting worse. Dah jumpa doc, doc bagi ubat tapi makin teruk. Then saya try makan VCO Alhamdulillah nampak perubahan sket. Tapi beberapa hari lepas tu sakit balik plus sakit lain datang jugak. Dugaan nak kahwen ni macam-macam kan. Saya mampu bersabar je. Mintak-mintak sehari dua nanti baiklah. Tak larat kalau macam ni hari-hari final exam pun dah nak dekat plus banyak kerja lagi yang perlu disetelkan. Kalau sakit for sure terbaring je atas katil. Mood pun tak menentu. Mak kat kampung pun sampai menangis risau, apatah lagi badan sendiri yang tanggung. Dah tak keluar air mata dah.

Hopefully everything goes well. Doakan saya ye kawan-kawan.

Dan persoalannya, sudah bersediakah saya?

P slash S: Semoga segala yang dirancang dipermudahkan oleh Allah SWT.

Till then, peeps.

4 Footprint (s):

hanisah said... Reply To This Comment

saya pun rasa begitu..mudah2an dipermudahkan..btw, i like your layout in the blog.senang nak cari info. your blog jadi sumber inspirasi dan rujukan.thanks, you make my reference easier!

Miss Ika said... Reply To This Comment

Hanisah | Insyaallah, mudah-mudahan.

Thank you awak.

cik helena said... Reply To This Comment

sakit kan penghapus dosa :) bersabar ye.kawan saya penah cakap.dugaan nak kawen ne dia akan datang sebelum @ masa majlis.so kalau dtg sebelum.insyaAllah majlis berjalan dengan lancar.alah tapi nak kawen memang banyak dugaan.yang penting kuat!hehee

Review Official Videographer,Jom tengok video nikah saya!
http://www.cikhelena.com/2012/05/review-ov-video-nikah-kita-dah-siapjom.html

Miss Ika said... Reply To This Comment

Helena | Tula, kita pun fikir macam tu jugak. Sakit penghapus dosa. Mana tau kita buat pape dosa kita tak perasan kan. Redha dan ikhtiar mana yang mampu.

Lega sket awak cakap macam tu.

Kita dah tengok kat grup tadi. Hehehe

Sweet!